Čo je arteterapia?
Arteterapia:
Arteterapia –je v užšom slova zmysle liečba výtvarným umením. Je psychoterapeutický obor. Predstavuje súbor umeleckých techník a postupov, ktoré majú okrem iného za cieľ zmeniť sebahodnotenie človeka, zvýšiť jeho sebavedomie, integrovať jeho osobnosť a priniesť mu pocit zmyslupného naplnenia života. Vracia človeka do stavu harmónie so sebou samým, so svojím okolím. Pri arteterapií sa nehodnotí výsledok výtvarnej tvorby, dôležitý je celý proces, a tak je vhodná aj pre tých, čo majú zábrany či strach, že tvoriť nevedia. Artetrapia môže byť vykonávaná ako individuálne stretnutie s klientom, párové, tak tiež i ako skupinové stretnutie.
Arteterapia je vhodná pre:
Deti:
pomáha pri navodzovaní kontaktu s dieťaťom. Umožňuje nahliadaniu do jeho nevedomého života. Pomáha pri socializácií, podporuje integráciu osobnosti dieťaťa. Vytvára priestor pre vyjadrenie impulzívnej motorickej aktivity dieťaťa, umožňuje experimentovanie s formou. Pomáha predovšetkým u detí , ktoré majú špecifické problémy : majú zlý prospech, trpia poruchami pozornosti, alebo inými problémami so správaním, pri delikventných deťoch, pri deťoch s emocionálnymi problémami.
Dospievajúcich:
u ľudí práve z tejto vekovej kategórie im môže pomôcť z prechodu od konkrétneho myslenia k abstraktnému, pomáha im budovať sociálne zručnosti, zdravú sebakritiku a sebahodnotu, pomáha rozvíjať ich zdravú sexualitu, vzťahy, ale i altruizmus a empatiu. Napomáha ku kryštalizácií osobnosti dospievajúceho tým, že adolescent reflektuje zmeny vo svojom fyzickom, ale i psychickom vývoji. Arteterapia im napomáha k pochopeniu vlastnej identity. Humanistický prístup, používať techniky a cvičenia: na rozvoj osobnosti, posilnenie sebavedomia, rozvoj kreativity, spontaneity, výtvarných zručností, tímovej práce, práce v skupine, rozvoj komunikačných zručností, sebapoznania a sebareflexie, zvýšenie motivácie prekonávať prekážky, orientácie sa na prítomnosť a budúcnosť.
Dospelých:
pomáha tam, kde slová nemôžu alebo nedokážu pomenovať to, čo trápi dušu alebo telo človeka. Arteterapia sa úspešne využíva pri diagnostike psychických a fyzických ťažkostí a liečbe najrozličnejších ochorení, pretože: "umenie je zvláštne a krásne tým, že sa v ňom nedá klamať." Využitie arteterapie je naozaj široké. Táto diagnostická a terapeutická metóda dokáže analyzovať povahové rysy človeka. Podieľa sa na vnútornom obohatení človeka, jeho vzdelávaní a rozvoji. Správne aplikovanie arteterapie uvoľní stres. Pre mnohých je táto metóda vďačným relaxačným prostriedkom, prostriedkom sebapoznania,....
Seniorov:
sa aplikuje pri cvičeniach krátkodobej pamäti, pre posilnenie vedomia vlastnej hodnoty, ako pomôcka pri rehabilitácií jemnej motoriky. Pomáha seniorom v prispôsobovaní sa novej životnej situácií, poklesu fyzických síl, strate zdravia, špecifikáciám dôchodcovského veku a s ním spojenými zmenami v sociálnej i ekonomickej oblasti. Posilňuje zmysel pre dôstojnosť. Aktivizuje vitalitu, flexibilitu a kreativitu ľudí v dôchodkovom veku.
Telesne, alebo zmyslovo hendikepovaných ľudí:
arteterapia má potenciál rehabilitácie jemnej motoriky (kreslením, maľovaním, modelovaním) i možnosť kompenzácie pocitov menejcennosti, má mobilizovať kreativitu, fantáziu a poskytnúť zážitok úspešnosti, motivácie, zlepšuje seba hodnotu a sebavedomie hendikepovaného.
S nevidomými alebo slabozrakými:
pomáha špecificky a jedinečne rozvíjať ich kreativitu, hmatové vnímanie, buduje celistvý obraz pomocou čiastkovej hmatovej percepcie. Umožňuje nevidomému človeku vyjadriť ich predstavy o svete, o sebe samom, ich pocity, myšlienky, postoje...
Pri práci so sociálne znevýhodnenými občanmi:
Rómske deti a mládež:
tvoria podstatnú časť tzv. sociálne handicapovaných. Výchova a vzdelávanie Rómov je obrovským, často neriešiteľným problémom. Iste to súvisí najmä s nízkym až úplne absentujúcim ocenením vzdelania v hodnotovom systéme rómskej rodiny. Veľa odborníkov sa ale domnieva, že práve vzdelanie vrátane výtvarného, by mohlo byť cestou k zmenám, k zlepšeniu života Rómov. Problematika rómskej populácie vo vzťahu k arteterapii je veľmi široká. Rómskych detí, ktoré sú odkázané na pomoc spoločnosti stále pribúda, v ústavnej výchove tvoria až polovicu celej tejto populácie, v niektorých regiónoch je to dokonca ešte väčšie percento. Je evidentné, že Rómske deti disponujú zvláštnou mierou farebného videnia často sú aj mimoriadne manuálne zručné, samozrejme ak netrpia symptómami ADD alebo inými handicapmi jemnej motoriky. Rómske matky svojim novorodencom intenzívnejšie odovzdávajú signály kontaktu tela a kože. Komunikačné signály-dotyky, držanie tela, napätie, vibrácie, rytmus, tempo boli pre deti jedinečnou komunikáciou a oni sa stali citliví na tento dotykový ekvivalent komunikácie. Nedostatok týchto podnetov napr. u detí z kojeneckých ústavov môže vysvetľovať neobyčajný záujem rómskych detí v neskoršom veku o modelovanie z hliny. Arteterapia s rómskymi deťmi ponúka širokú škálu techník a metód. Lebo aj história Rómov je bohatá na prípady mimoriadne nadaných jedincov. V minulosti sa na Slovensku venovali Rómovia košikárstvu, kováčstvu a korytárstvu. Pre tento "genetický predpoklad" je preto u Rómov prostredníctvom umeleckých aktivít možné intervenovať a dosiahnuť výchovné i edukačné ciele, ako aj pôsobiť na hodnotová rebríček detí a sprostredkovať im etické a morálne zásady. Z diagnostického hľadiska má arteterapia v tejto populácii možnosti monitorovania týrania a zneužívania.
U klientov vo väzniciach:
pomocou umeleckej reflexie sa klienti snažia prekonať nahromadené pocity zo straty slobody, emocionálnu depriváciu a izoláciu. Umenie je tu mostom, ktorý spája, padajú fyzické i mentálne bariéry. Agresivita, hnev, nenávisť sa sublimujú do výtvarnej podoby, ktorá je často veľmi expresívna. Tam, kde pretým komunikácia viazla, je potom možné iniciovať rozhovory o problémoch uväznených. Pre väzneného je totiž dôležité vnímať fakt, že existujú časti jeho osobnosti, ktoré ostali nedotknuté a zdravé. Tento fakt pôsobí pozitívne na jeho prežívanie vo väznici, hoci za mrežami. Hlavým cieľom arteterapie u tejto populácie je transformovanie autoagresívnych pocitov do sociálne a spoločensky akceptovateľnej podoby, možnosť sebavyjadrenia, aktivizovanie tvorivého potenciálu.
So závislými:
má arteterapia možnosť prospešne prispievať k liečbe závislosti.
Arteterapia je iniciátorom, tvorivým prístupom, ktorý pomáha pri riešení
problému. Klient dokáže do výtvarného vyjadrenia vniesť svoje problémy.
Prostredníctvom obrazu vyplývajú na
povrch nevedomé stránky osobnosti. Pro klienta je arteterapia nenásilnou formou
komunikácie. Je to priestor, v ktorom tvorivé vyjedenie je zmenou pro klienta
oproti verbálnemu. Psychika človeka má schopnosť emocionálne nabité obsahy
transformovať do symbolických obrazov, ktoré sú spontánne a autentické a pro
skúseného arteterapeuta veľmi vypovedajúcim prostriedkom. Obrazovou symbolikou
môžu byť u závislých odhaľované problémy s neprijatím, neuvedomovaním si seba
samých, neprijatí svojej role závislého. Vďaka arteterapeutickému prístupu je
možné klienta dostať do aktívneho postoja k životu. Pracuje sa na tom, aby si človek uvedomil, čo
mu závislosť spôsobuje a o čo prichádza. Ďalším účinkom je
sprostredkovanie pozitívneho vedomia, odreagovanie sa a relaxácia...
S klientmi s duševnými poruchami:
dáva arteterapia príležitosť na sublimáciu negatívnych prežitkov. Umožňuje korekciu neprimeraných, predčasných, zmätených záverov a udalostí vo svojom živote, ktoré vedú k zmäteným myšlienkam a správaniu. Poskytuje reálny pohľad na svoju chorobu. Nabáda k vízií na zmenu a chápaniu udalostí a dáva nádej na vyliečenie.
S mentálne postihnutými ľuďmi:
kompenzuje intelektové deficity. Poznávanie funkcií, schopností zovšeobecňovania chápania javov v súvislosti. Pomáha zlepšovať komunikačné zručnosti, schopnosti zaujať spoločenské role, aktivizácia a vytváranie nových žiadúcich vzorcov správania. Integruje osobnosť, rozvíja kreativitu, zmyslové vnímanie, sebareflexiu, sebaovládanie, vôľu.....
S ľuďmi trpiacich poruchou artistického spektra:
klasické arteterapeutické techniky, metódy a postupy, ako sú napr. na telo orientované techniky, ktoré zapájajú všetky zmysly do tvorivého procesu prinášajú terapeutický efekt pri kompenzácií chýbajúcich schopností verbálnej komunikácie, sociálnych zručností, symbolického myslenia a schopnosti zovšeobecňovať javy, dávať ich do súvislostí, ale tiež uvedomovať si svoju identitu, niesť svoje bytostné ja. Taktiež pomáha pri narušení fungovania zmyslových orgánov.